RSS

Cempedak Goreng

Cempedak goreng sedap dan mudah.

Aku google resepi cempedak goreng yang pernah arwah umi ajar tapi x jumpa. aku cari sebab aku tak beberapa ingat resepi arwah umi tu, sebab dia ajar masa aku darjah 6 (tahun 2002). so aku cuba-cuba jugak ingat, akhirnya alhamdulillah jadi. Cara yang sangat mudah dan sedap macam kat gerai tepi jalan tu. so aku kongsikan pada korang sume ye?korang boleh mencuba.

Bahan-bahan:

1) cempedak

2) Tepung beras (agak2 dalam 4 cawan)

3) sesudu teh garam

4) sebiji telur gred C

5) air masak (agak2 dalam 1 1/2 cawan)
 
6) secubit kunyit
7) Kapur sireh (aku beli kat pasar je yg ikat mcm santan segar tu)
(agak2 dalam 1 1/2 sudu teh)

8) Minyak untuk digoreng

cara-cara:

1) gaul tepung dan garam biar sebati

2) masukkan telur, secubit kunyit dan kapur sireh. gaul sebati
 (abaikan gambar yang tak ada tepung dengan telur)

3) masukkan air masak. gaul sampai jadi camni
4) Goreng dalam minyak yang panas

 Sedia dihidangkan untuk makan. Selamat mencuba =)

* *Resepi ini juga boleh juga digunakan untuk goreng pisang, ikan celup tepung, sotong celup tepung dan sebagainya.

Cepat je habis tadi.tu tak sempat nak snap gambar.

Sumber gambar : Google
Resepi : Arwah umi






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment